Tijdlijn

Bekijk in de tijdlijn wat we dit jaar samen hebben meegemaakt. Mooie initiatieven, nieuwe ontwikkelingen, inspirerende ervaringsverhalen en nog veel meer. Wat was het een uitzonderlijk jaar.

Nieuwjaarsfeest

In januari barst een groot Prisma feest los bij de Efteling. Samen luiden we het nieuwe jaar in. Door onze fijne samenwerking met de Efteling, waar sommige cliënten van Prisma al jaren met plezier werken, krijgen alle medewerkers en vrijwilligers van Prisma de mogelijkheid om het jaar met veel plezier af te trappen.

Akkoord bereikt met Taxi Korthout

In februari worden we geconfronteerd met het faillissement van TCR, de vervoerder die alle cliënten van en naar de dagbesteding bracht. Door in het weekend snel te handelen hebben we samen met een nieuwe partij het vervoer van onze cliënten veilig kunnen stellen. Dit deden we door de taxibussen en chauffeurs van de vorige vervoerder over te nemen. Hierdoor hebben we de negatieve gevolgen voor cliënten tot een minimum weten te beperken.

Opening STRANG de woonvorm

Op 14 februari 2020 nemen de eerste bewoners hun intrek bij STRANG de Woonvorm, een wooninitiatief waar Fittin de zorg mag leveren. Drie enthousiaste zussen zijn het initiatief gestart, zodat hun broer Joost een veilige en levensloopbestendige woning heeft. Drijfveer van alle betrokkenen bij STRANG was én is het tot stand brengen en houden van een goed draaiend wooninitiatief, waar de bewoners het naar hun zin hebben en gelukkig zijn, waar de sfeer goed is en waar de begeleiders met plezier werken.

Brigite van Haaften nieuwe bestuurder

“Mensen met en zonder beperking dezelfde taal laten spreken door echt naar elkaar te luisteren. Dat vraagt om oprechte en bewuste aandacht voor elkaar. Mensen met elkaar verbinden”: die missie heeft Brigite van Haaften (57). Ze start op 1 maart als bestuurder bij Prisma. Lees hier haar hele verhaal.

Warme initiatieven

Er ontstaan veel mooie initiatieven in de omgeving, die erop gericht zijn om cliënten en medewerkers een hart onder de riem te steken. Van zangoptredens op parkeerplaatsen van woonvoorzieningen tot alternatieve Koningsdagactiviteiten. De samenhorigheid was enorm en dat voelde echt als een cadeautje!

Eigen teststraat

We zetten onze eigen teststraat op voor medewerkers in samenwerking met het laboratorium van het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) en de arbodienst. Steeds wanneer bleek dat de capaciteit van de GGD niet toereikend of efficiënt genoeg was, is gebruik gemaakt van deze teststraat. Door de capaciteit van de eigen teststraat continu aan te passen aan de vraag, is de continuïteit van de zorgverlening zo optimaal mogelijk geborgd.

In deze video vertelt Nicolette Lobach (beleidsadviseur HR bij Prisma) wat we nog meer deden om de kwaliteit van zorg te behouden.

Ontmoetingscontainer

Na weken in quarantaine te hebben gezeten kunnen cliënten van de Fresiastraat in Wijk en Aalburg weer op een veilige manier hun familie zien en spreken. Dit geweldige initiatief wordt mogelijk gemaakt door PuurZorg en Van den Noort, zij stellen de roulerende ontmoetingscontainer beschikbaar.

Vlogs - 'Wij zijn Prisma, wie ben jij in deze tijd van corona?'

We willen net na de eerste golf meer verbinding laten ontstaan tussen collega’s, maar wel met de benodigde afstand. Daarom delen verschillende medewerkers 10 weken lang vlogs op de Lounge. Dat zorgt voor mooie en vaak herkenbare verhalen. Zo kwam je bijvoorbeeld meer te weten over wat we deden om elkaar te helpen om deze periode goed door te komen. Zie de vlog van Stijn van Hulten (Stijn ging in april 2020 meewerken op een locatie waar mensen corona hadden). Of de vlog van Susan van Scheppingen (Susan werkt op het orthopedagogisch dagcentrum in Waalwijk met kinderen van 0-6 jaar). Naast de bezorgdheid die er heerst, komt er ook ruimte voor een trots gevoel: trots zijn op het werk wat we samen als organisatie verrichten.

Medewerkersenquête

Samen met onderzoekspartner Effectory voeren we een kort medewerkersonderzoek uit. Het doel is om meer inzage te krijgen in wat er leeft bij medewerkers in de coronaperiode. “Hoe gaat het met de medewerkers, hoe vinden ze dat het tot dusver is geregeld en wat zijn de trots-en verbeterpunten?”. De respons was 47,8%; een goede score voor een dergelijk kort onderzoek in een zeer drukke periode. Opvallend is dat er veel meer trotspunten genoemd zijn dan verbeterpunten. Vooral de samenwerking springt eruit: de inspanningen voor elkaar als collega’s én voor de cliënten worden veel genoemd. De grootste kansen ter verbetering liggen in het ervaren gevoel van veiligheid en persoonlijke aandacht en waardering door leidinggevenden. De uitkomsten zijn besproken met teamleiders en zij zijn in gesprek gegaan met de teams, zodat acties op maat kunnen worden uitgevoerd.

Commissaris van de Koning bezoekt het Landpark

Op 24 juni komt de commissaris van de Koning - Wim van de Donk - op bezoek. Uiteraard gebeurt dit geheel volgens de coronamaatregelen. Onze Raad van Bestuur, de bewonersraad en ambtenaren van de gemeente Haaren bespreken de kansen en mogelijkheden van het Landpark tijdens deze positieve ochtend. Het Landpark ontvouwt zich ook in 2020 steeds meer als een plek waar organisaties, onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden terecht kunnen om zorg en samenleven tot een hoger niveau te tillen.

Wings en Fittin ondertekenen zorgcontract

Fittin en Stichting Wings (Wonen In Goirle Samen) ondertekenen het zorgcontract waarmee de samenwerking tussen beide partijen definitief is. Fittin is vervolgens vanaf 20 november gestart met de 24-uurs zorg in dit initiatief. ‘Een belangrijke stap, waardoor Wings werkelijkheid wordt en komt te staan als een eigen (t)huis’, vertelt voorzitter Henk van der Loo. Stichting Wings werd daarmee het 25e wooninitiatief waar Fittin de zorg levert.

Prisma Summer Challenge

De Prisma Summer Challenge is in augustus een feit! Vanaf 10 augustus komt er iedere maandag, 6 weken lang, een nieuwe wandel- of fiets challenge online. Bewegen is belangrijk, ook tijdens deze zomer die in het teken staat van corona en we noodgedwongen veel binnen zitten. Wij dagen cliënten en medewerkers uit. We kiezen uit alle ingezonden foto’s iedere week een prijswinnaar.

Interviews

In september hielden we een aantal interviews met cliënten en verwanten. We wilden weten hoe zij zich voelden tijdens de coronaperiode en hoe Prisma hieraan heeft bijgedragen. De conclusie was dat cliënten en ouders/verwanten erg tevreden waren over Prisma: men werd goed en regelmatig op de hoogte gehouden. De coronaperiode werd ook bestempeld als een moeilijke tijd. Verveling, verandering van ritme en het missen van bezoek was lastig. Het werd gewaardeerd dat de begeleiding nuttige, leuke activiteiten organiseerde en contact met anderen regelde. Afstand-maatregelen zorgden voor verdriet en soms onmacht bij ouders, maar droegen tegelijkertijd bij aan een veilig gevoel. Ook al was beeldbellen een goed alternatief, cliënten misten het persoonlijk contact.

Bekijk hier hoe Henny van Schendel, lid van het cliëntenplatform, de coronatijd beleeft.

Innovatieve samenwerking

Ook in tijden van corona blijven we als organisatie op zoek naar samenwerkingen om nieuwe zorgconcepten te kunnen blijven aanbieden. Op 7 oktober ondertekenen we dan ook een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Breda, andere zorgaanbieders en de Bredase woningcorporaties. In bovenstaande video vertelt Henk Boelens, programmamanager Wonen en Zorg bij de gemeente Breda, over deze nieuwe vorm van zorg en de innovatieve samenwerking met Prisma.

Nieuwe planningssysteem

Op 15 oktober gaat het nieuwe planningssysteem live. Ook de gemakkelijke app kan gedownload worden. We lanceren het nieuwe systeem midden in coronatijd. Misschien lastig, maar aangezien medewerkers op deze manier altijd de planning snel bij de hand hebben, stem je werk en privé nog beter en sneller op elkaar af. In deze tijden is dat belangrijker dan ooit.

Dagbesteding tijdens corona

De dagbesteding en het werken probeerden we door te laten gaan voor cliënten. Dat deden we waar we konden en in aangepaste vorm. Zo bleven de medewerkers en vrijwilligers van Lokaal 12, ondanks dat ze in november nog altijd gesloten waren voor bezoekers, denken in mogelijkheden. Er werd namelijk een bezorgservice opgestart. Farouk haalt het positieve eruit: “Ik vind het hartstikke leuk om de broodjes weg te brengen’. Lees het hele verhaal van Farouk en Henk.

Kerstpakketten voor arme gezinnen

Ondanks de coronacrisis zijn er veel mooie en hartverwarmende initiatieven ontstaan in 2020, daar putten we kracht uit. Een dergelijk initiatief ontstaat ook in december: vanuit ons label Makker wordt een kerstpakketten-actie opgezet voor arme gezinnen. Met een dosis optimisme, creativiteit en passie voor hun werk heeft het Makker team 29 gezinnen die in armoede leven een prachtig kerstpakket geschonken.

Lees het hele verhaal hier.

Milieuthermometer Zorg

Op woensdag 16 december behalen we - in het kader van de Green Deal - het certificaat ‘Milieuthermometer Zorg - Brons’ voor de locaties op het Landpark Assisië en locatie Groot IJpelaardreef. Met de Milieuthermometer Zorg borg je als organisatie duurzaamheid in de bedrijfsvoering. Een mooie prestatie om dit jaar mee af te sluiten en tevens een goed startpunt om te werken naar certificaat Zilver.

Wij zijn Prisma. Wie ben jij?